heyesmay.reismee.nl

Are you happy?

Hallooo,

Inmiddels ben ik alweer een paar dagen thuis. En ja, ik wilde ook wat verhalen delen omdat ik dat zegmaar niet gedaan heb, maak ik bij deze een post achteraf.

14 juli hadden we om 12 uur afgesproken bij de vertrekhal, om vervolgens de route samen te vervolgen. Al vrij snel had ik het gevoel dat ik m'n reisgenoten al heel lang kende (ook al kende ik ze na de vlucht pas 20 uur). Het is de heenweg naar Bali ongeveer 15 uur vliegen en op Dubai hadden we een tussenstop van 1,5 uur. De terugweg is vaak 16 uur vanwege de wind, maar wij hadden geluk en deden er ongeveer 15 uur over met een tussenstop van 3 uur. 15 uur vliegen is heeel lang en zou ik ook niet veel vaker willen doen

Op het vliegveld van Bali ontmoetten we onze Balinese reisleidster. Dit is echt een aanrader. Zij kreeg alles voor elkaar en kon alles fixen, omdat Balinees haar moedertaal is. In Bali geloven ze in het Hindoeïsme.

Het eerste hotel was het Bumas hotel in Sanur. Het hotel heeft de echt lokale looks. Naar onze mening was dat veel leuker dan het Maxone hotel bijvoorbeeld waar we in Ubud zaten (die is heel modern). In Sanur verbleven we het langste en was vooral bedoeld om te relaxen. Het hotel zat middenin het centrum en vlakbij een pinautomaat, super handig! De derde dag zijn we met z'n allen naar het eiland Lembognan gegaan om te snorkelen en het eiland te verkennen. Dit was denk ik wel één van de leukste dingen die we gedaan hebben. Per boot is het ongeveer een halfuur varen naar het eiland. Vanaf het eiland werden we met een boot met glazen bodem naar de snorkelplek gebracht. Ik had verder nog nooit gesnorkeld dus ik vond het wel een beetje spannend. Uiteindelijk viel het best mee en was het super cool om een keer mee te maken.

Na het snorkelen gingen we ergens op het eiland wat eten en het eiland per auto verkennen. Dit was heel bijzonder en divers. We stopten ergens om het uitzicht te bewonderen. Als je kijkt naar het uitzicht dan denk je echt 'wow', maar als je naar de grond kijkt dan leek het gewoon een vuilnisbelt. Dit zijn we best veel tegengekomen in Bali. Kijk je rechts dan is het geweldig, kijk je links dan schrik je wel een beetje. Dit herinnert je er wel aan hoe goed wij het eigenlijk in Nederland hebben.

De volgende bestemming was Ubud. Hier hadden we allemaal heel veel goede verhalen over gehoord, maar viel eigenlijk wel een beetje tegen. Om de 1 à 2 meter moest je over een gat in de grond stappen. Even niet opletten zat er dus niet bij. De eerste dag heb ik wel met twee reisgenoten de monkey forest bezocht. Dit had ik absoluut niet willen missen, maar sommige aapjes waren wel een beetje creepy. Er is één plek waar de aapjes ook echt op je springen. Dit gebeurde bij een vrouw. Wij liepen er voor weg. Wat doet die vrouw?! Loopt ze achter ons aan dat was juist wat we NIET wilden. Mocht je ooit naar Bali gaan... In ubud hebben ze een triljoen sarongs, die vaak goedkoper zijn dan in Sanur. Ik heb er zelf één in Sanur gekocht. Volgens mij heb ik er iets van 80.000 / 100.000 voor betaald. 100.000 rupiah is €6,00.

Na Ubud gingen we helemaal naar Lovina. Dit ligt in het noorden. Met alle tussenstops deden we er ongeveer 7 uur over. Onderweg bezochten we een aantal tempels. Dit was heel leuk om een keer te zien! Bij eigenlijk alle tempels kan je gratis een sarong lenen als je die niet bij je hebt. Wat ik heb begrepen van m'n reisleidster, is dat de Balinesen de architectuur niet zo mooi vonden en daarom nieuwe gebouwen anders maken. Ook hebben gebouwen een maximale hoogte. Het hotel in Lovina was helemaal afgezonderd van het centrum. Een groot deel van de groep is dus niet van het hotel weggegaan. Lovina staat bekend om het spotten van dolfijnen. Dit werd niet echt aangeraden. Daarom hebben we dit uiteindelijk niet gedaan.

Na drie nachten zijn we van Lovina doorgereisd naar Kuta. Dit is DE surfstad van Bali en trekt ook veel backpackers aan. Op de weg er naartoe hebben we wederom weer veel plekken bezocht. Het leukste vond ik denk ik wel de Git Git waterval. Het was ongeveer 15 minuten lopen om bij de waterval uit te komen. Er liep een riviertje met stenen bij de waterval. Via het riviertje kon je oversteken naar de andere kant van de rivier (als je tenminste je evenwicht goed kan bewaren) en had je wat mij betreft een beter uitzicht. Mijn evenwicht... Tsja, die is niet zo best ik lag dus al vrij snel in het water. M'n mobiel zat in m'n zak, ik had m'n (mooie) camera om m'n nek en een rugzak met onder andere m'n paspoort en geld in m'n tas. ALLES was nat. Oops... Gelukkig kon alles wel tegen een stootje. De telefoon en camera doen het nog, het geld was een beetje vochtig en m'n paspoort was weer mooi opgedroogd. M'n benen waren er wat dat betreft slechter aan toe allemaal wondjes. Bloeden dat het deed!

Kuta vond ik wel één van de leukere steden. Het was wel wat moderner, maar een hele leuke plek om af te sluiten. Volgens onze reisleidster heerst er in Kuta wel wat meer criminaliteit dan op de andere plekken, maar hier hebben wij eigenlijk niks van gemerkt. Het was ons aangeraden om bij Sky Garden te gaan eten en daarna te gaan stappen. Sky Garden is een nacht club (de reisleidster noemde het een discotheek). Voor 115.000 rupiah had je er een lopend buffet met onbeperkt frisdrank, bier, mineraal water en vodka mixed. Dit was tot 21:00 en daarna begon het feest. Op internet had ik wel gelezen dat het vaak voorkomt dat er iets in je drankje gedaan wordt bij Sky Garden. Maar dit hebben wij (gelukkig) ook niet meegemaakt. Het was een super leuke avond / nacht en absoluut een aanrader!

De mensen in Bali zijn echt geweldig! Ik heb nog nooit zulke lieve mensen ontmoet. Ze doen echt alles voor je. Als je ziet in welke omstandigheden ze leven, is het echt bijzonder om te zien dat ze altijd lachen.

Hetzelfde geldt voor onze reisleidster. Wat een geweldig mens! Ze was gewoon twee weken de moeder van de groep. Ik heb de post 'are you happy?' genoemd, omdat dat helemaal haar beschrijft. Elke dag zei ze: 'are you happy?' of 'are you happy Esmay?' We voelden ons ook perfect door haar. Een paar keer per dag vertelde ze ons hoe knap we wel niet waren

28 juli gingen we savonds weer naar het vliegveld om terug naar huis te gaan inmiddels ben ik weer twee dagen in Nederland. Ik mis het best wel en ik had het voor geen goud willen missen!


Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!