heyesmay.reismee.nl

Mijn reis door de Helweek

Oké oké, ik weet wat je nu denkt: What the F is een 'Helweek'?! Gaat het zo slecht met je?! Opgevolgd door: Doe je dit in het buitenland?? Het antwoord is: Nee, ik zit niet in een depressie en nee, ik doe dit ook niet in het buitenland. Maar het is wel een reis. Een mentale reis.

Ik zal beginnen bij het begin. In de laatste week van augustus ben ik begonnen met mijn stage bij Inn-spiratie: Team- en leiderschapsontwikkeling. De Helweek is dan ook iets wat helemaal in hun straatje past. Ten eerste is het gebaseerd op de militaire Helweek (waar Inn-spiratie op ontworpen is, namelijk Defensie), ten tweede is het boek over de Helweek gefocust op persoonlijk leiderschap. Gezien het feit dat de (ex) militairen bij dit bedrijf het geweldig vinden om met enige regelmaat lollige verhalen los te laten, kwam dit ook al vrij snel aan bod. En zo gek als ik ben, werd ik vanaf de eerste seconde mega enthousiast. Dit is nou precies wat ik even nodig had, dacht ik toen. Inmiddels zijn we bijna vier weken en een Helweek verder.

De Helweek bestaat uit een aantal regels. Voor het gemak heb ik ze even op een rijtje gezet:

- Elke ochtend om 05:00 opstaan;

- Elke avond om 22:00 slapen;

- Elke dag minimaal een uur sporten (waarvan minimaal twee keer intensief);

- Donderdagnacht sla je een nacht over;

- Elke dag heeft een ander thema waar je die dag expliciet op focust;

- De hele week gezond eten.

Ik denk dat dat wel de meest bekende regels zijn.

Maandag om 05:00 opstaan was Easy Peasy. Ondanks dat ik zondag pas om 00:00 sliep. Dat vond ik aardig knap van mezelf. De vrijdag ervoor ben ik de hele dag bezig geweest met het plannen van de Helweek. Dat is echt zo'n belangrijk onderdeel. Als je dan 's ochtends wakker wordt hoeft je brein niet meer na te denken over wat je gaat doen, want daar heb je al over nagedacht. De kans op slagen is dan ook een stuk hoger. Maandag en dinsdag waren de ochtenden bijna identiek. Ik ben gaan mediteren, heb een half uur gewandeld, gedoucht, aan school gewerkt, heb ontbeten en ben op tijd naar m'n stage gefietst. De maandag ging dit allemaal wat makkelijker dan de dinsdag. Toen was ik me toch een partij moe! Niet normaal. De rest van de dag bracht ik door bij Inn-spiratie, om vervolgens weer naar huis te gaan, eten te koken en weer weg te kunnen naar de sportschool. Wakker blijven was eigenlijk niet zo erg en redelijk makkelijk vol te houden. Maandag spraken m'n huisgenoot en ik af met de personal trainer en dinsdag hebben we een groepsles (kickfit) gevolgd. Ook super handig trouwens: Bij Vital Palace kan je een gratis weekpas krijgen, zodat je een week lang alles kan uitproberen. Perfect voor dit soort weken. Okay, terug naar kickfit. Kickfit is een soort kickboksen, maar net iets anders. Wat was het leuk en lekker om dat te doen zeg! Ik heb me in geen tijden zo goed gevoeld bij het beoefenen van een sport.

Woensdag ging wat betreft het wakker worden weer een stuk beter dan dinsdag. Daar was ik blij om! Ik voelde me al vrij snel helemaal ready om de dag te beginnen. Ik was blij en hyper. Iets wat ik maandag en dinsdag niet echt ervaart heb. Die ochtend was heel rustig en relaxed. Op dat moment zelf merkte ik pas hoeveel behoefte ik daaraan had. Lekker rustig een kopje thee of kopje koffie drinken, relaxed ontbijten, een beetje uit het boek van de Helweek lezen. Ik moet wel zeggen dat ik maandag, dinsdag én woensdag niet echt gefocust was. Ik denk toch door het vroege opstaan... Nadat mijn werkdag er weer op zat ben ik in sneltrein vaart naar de trekpleister gegaan om daar rode lipstick te halen voor de donderdag, om vervolgens heel snel te koken en om 19:30 mijn personal trainer te meeten. M'n huisgenoot was niet helemaal lekker, dus besloot om dit keer thuis te blijven. Al met al een semi productieve dag geweest, but very much needed.

En dan nu: de donderdag!! De dag om zoveel mogelijk buiten je comfortzone te leven en een nacht wakker te blijven. Tijdens de voorbereidende fase op de Helweek had ik besloten om óf een schietles te nemen óf te gaan abseilen van de Euromast. Ik zal vast vertellen dat ik dat allebei niet gedaan heb. Beide opties zijn best prijzig en dat wilde ik er liever niet aan uit geven. Ik kwam tijdens de Helweek erachter dat ik ook gewoon vanalles en nog wat kan doen op deze dag. Dus zo gezegd zo gedaan. Ik heb de hele dag knalrode lipstick op gehad (ik kwam erachter dat dat niet echt buiten m'n comfortzone ligt), mijn twee animatieteam dansjes gedaan ('klaar voor de start' en 'is iedereen binnen, we gaan beginnen'), s avonds een kloostercollege over falen en opstaan gevolgd (alleen). Ook heb ik in de ochtend bananabread gebakken voor op m'n stage en de zonsopkomst bekeken. Het recept heb ik van 'chicks love food'. In de meeste bananabread zit heel veel boter en suiker. In deze variant hoefde geen boter en moest de suiker vervangen worden voor honing. Het was echt heerlijk!!

De nacht en vrijdag wakker blijven was zwaar, maar minder zwaar dan ik in eerste instantie dacht. Tot 03:00 ging het best redelijk, wel wat ups en downs, maar verder niks bijzonders. Vervolgens had ik rond 03:15 het geniale idee om op m'n bed te gaan liggen. Daar ging het mis. Rond 04:00 ben ik in slaap gevallen om rond 06:00 uur wakker gebeld te worden door een andere stagiair die ook de Helweek doet. Dat vond ik wel echt lief! Anders had ik zo tot 08:00 kunnen slapen. Ik was heel erg teleurgesteld in mezelf. Dat is echt een naar gevoel.

And there was light: vrijdag. Na m'n wake up call ben ik snel onder de douche gesprongen en ben ik even buiten geweest (20 minuten) voor wat frisse lucht. Hierna voelde ik me al wat beter, gelukkig. Daarna lekker ontbeten en hop, weer naar Inn-spiratie. Gedurende de dag was ik moe, maar wel blij en vooral ook opgelucht dat die nacht voorbij was. M'n focus was, zoals gewoonlijk gedurende deze week, ver te zoeken. Om 14:00 ben ik met de trein naar Rotterdam gegaan. Daar heb ik ook heerlijk 30 minuten langer over gedaan (rondom Utrecht lag bijna alles stil). Maar ik kan met een gerust hart zeggen dat ik niet in slaap ben gevallen! Woehoe! In Rotterdam ben ik ergens wat gaan eten en de stad in geweest met m'n zusje. Heel gezellig! Eenmaal terug in de trein was ik zo wakker. Ik voorzag problemen om een paar uur later te moeten gaan slapen. Het viel mee.

Op dit moment is het zaterdag 07:05. Ik heb heerlijk geslapen, maar werd kapot moe weer wakker. Na een nacht overslaan heeft mijn lichaam wel weer wat meer slaap nodig dan 6,5 uurtjes. Om 09:15 gaan m'n huisgenoot en ik weer naar een groepsles. Dit keer is het jumping fitness. Dan ga je trainen terwijl je springt op een trampoline. Ik ben heel benieuwd hoe dat gaat zijn. Vanavond oppassen op m'n oppaskindje en dan is morgen alweer de laatste dag van de Helweek waarbij ik terug zal kijken op deze week en mezelf mag trakteren. In mijn woordenboek betekent dat koffie en een cupcake van 'Espressobar de fazant'. Ik kijk er nu al naar uit!!!

Reacties

Reacties

Joanne

Wat een mooie kennismaking met jezelf, Esmay!
Heel waardevol lijkt me. Vooral het inzicht dat je ergens tegenop ziet en dat het achteraf meevalt. Daar heb je wat aan als je eens twijfelt of je iets aankunt: gewoon doen want waarschijnlijk valt het allemaal wel mee.
Voor herhaling vatbaar?
Trots op jou!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!