heyesmay.reismee.nl

Getting to know the Norwegians

Wat kan er veel gebeuren in vijf dagen zeg!! Ik ben nu om precies te zijn vijf dagen in Lillehammer. Woensdagmiddag stapte ik de trein uit op het Skystasjonen (dit heeft niks met skiën te maken btw)  en hier werd ik opgewacht door m'n 'buddy'. Zij had m'n huissleutel meegenomen en zou me naar m'n kamer brengen. Heel goed geregeld allemaal en zij had ook nog is een auto! Dat heeft me de pijn bespaard om met een koffer een berg te beklimmen (okay zo steil was het nou ook weer niet, maar het was toch wel even wat anders dan wat ik gewend ben). Nog geen half uur later kwam m'n huisgenoot door de deur gewandeld. We stelden onszelf aan elkaar voor en Iona zei gelijk: 'Hey, ben je Nederlands?' Dat vond ik best wel komisch dat van alle landen een Nederlander m'n huisgenoot is. Ik kon het al vrij snel goed met haar vinden. Super fijn natuurlijk! 'S avonds ben ik met haar en één van haar schoolgenoten (Kim) wat gaan eten bij Toscane (dit is een Pizzeria). Noren eten heel vaak pizza, dus zo gek is het niet dat er gewoon vijf Pizzeria's in één straat te vinden zijn   Een goed begin van deze vijf maanden al zeg ik het zelf.  

De dag erna zijn we met z’n drieën de stad gaan verkennen. Dit betekende in ons geval: Winkeltjes in- en uitlopen en boodschappen doen. In de avond hadden we afgesproken om eten te gaan koken in Kim haar huis samen met Kim, Rosanna, Iona en ik. We schrokken wel een beetje van alle prijzen. Om wat voorbeelden te geven: Earl Grey thee kost 1,50 euro (alle andere thee kost ongeveer 3 à 4 euro), croissantjes kosten 1,10 euro per stuk en allesreiniger is 2,38 euro. En dit zijn dan de goedkoopste opties. Iedereen vertelde me wel hoe duur het allemaal is, maar toen kwam het wel echt binnen. Eenmaal tijdens het koken ging het ook al zo geweldig, dus niet. We hebben de pannen ongeveer 20 minuten op de pitjes gehad, maar ze wilde maar niet warm worden. Dus wij hadden allemaal onze ouders een berichtje gestuurd of zij nog wat tips hadden. De eerste vraag was keer op keer: ‘Zit de stekker er wel in?!’ Wat bleek: We moesten de timer omdraaien. Wie denkt daar nou aan?! Wij dachten dat dat voor de oven was ofzo, maar nee.

Op vrijdag zijn we met een aantal mensen de stad in geweest als een soort van city tour. De ene helft was Nederlands en de andere helft kwam uit Duitsland. Heel internationaal dus    Tijdens de city tour hebben we de skipiste gezien! Bijna iedereen is helemaal tot boven gelopen, maar dit was een behoorlijke tocht. Ondanks dat ik niet helemaal tot boven gegaan ben, was het uitzicht nog steeds prachtig en was het echt wel gezellig en leuk om al die nieuwe mensen te leren kennen. Eenmaal thuis kwamen twee van onze (Noorse) buren naar ons toe en vroegen ze of we wat wijn en whiskey met ze wilden drinken. Daar zeg ik natuurlijk geen nee tegen (alcohol is hier echt onwijs duur!!! Voor een biertje betaal je in de kroeg 7,90 euro en in de supermarkt kost een sixpack bier 18,90 euro). De foto hieronder laat wel zien hoe gezellig het was met onze nieuwe Noorse vrienden    

In het gebouw zijn wij de enige buitenlanders en wonen dus alleen maar Noren verder. Aan de ene kant is dat heel leuk, omdat je dan veel kan leren over het land en de cultuur enzo, maar hierdoor zitten we ook een beetje afgezonderd van de andere internationale studenten. Volgens onze buren is het in Noorwegen gebruikelijk om elke zaterdag uit te gaan, heel veel te zuipen om vervolgens je niks meer te herinneren en weer verder te gaan met het leven.

Zaterdag ben ik met Manon (komt ook uit Nederland) naar de Ikea gegaan! Voor wie mij kent, weet dat ik echt een Ikea fan ben. Ik wilde dus ook heel graag in deze vijf maanden een keer naar de dichtstbijzijnde Ikea. Heel goedkoop om er te komen was het niet, maar we hebben wel weer een ander deel van Noorwegen gezien + ik had nog een aantal spulletjes van de Ikea nodig. Win-win dus. Uiteindelijk waren we om 17:40 weer in Lillehammer, moest ik nog boodschappen doen (de winkels zijn namelijk dicht op zondag) en eten koken. 

‘S avonds hadden Iona en ik een welcome home party in het gebouw, zodat we wat bewoners konden leren kennen en zij ons. Wij waren nog steeds de enige buitenlanders, dus het was niet heel gek dat ze vooral Noors aan het praten waren. Een aantal bewoners waren om 11:00 al begonnen met drinken. Niet zo gek dus dat ze rond 21:00 aan hun limiet zaten en alles weer uitkotsten. En wat hebben we geleerd over de Noren? Hoe ze daten! Ze zouden een boek moeten schrijven genaamd: ‘How to date like a Norwegian’. Eén van de jongens heeft me verteld dat Noorse mannen geïnteresseerd zijn in Zweedse vrouwen en Zweedse vrouwen in Noorse mannen. Ook weten we nu dat als je een leuk iemand ontmoet, je eerst (een aantal keer) seks hebt voordat je op dates gaat en het een relatie wordt. Weten we dat ook weer.

Noorwegen voelt echt al als thuis en ik heb in korte tijd zoveel leuke mensen leren kennen! Deze week hebben we de introductieweek en daarna starten de lessen. Het is niet alleen maar vakantie, jammer genoeg. 

Will post soon (hopefully)! Hade (dit betekent 'doei' in het Noors)!  

Reacties

Reacties

Mama

Wat een rare date gewoonte, hoef je niet aan mee te doen hoor ? wel leuk dat je al bij Ikea bent geweest! Heb je pannen gescoord?

Maartje

Hoe kunnen ze dronken worden als de drank daar zo duur is?

Esmay de Schipper

Ze verdienen ongeveer het dubbele dan wat wij in Nederland ontvangen. Dus in verhouding is het ongeveer gelijk. En om geld te besparen drinken ze heel veel thuis en rond 00:00 gaan ze dan de stad in.

Femke

Super leuk om te lezen es!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!