heyesmay.reismee.nl

Zweden - 26-28 maart

Dinsdagochtend om 4:23 was het zover: Alena en ik vertrokken naar Göteborg, Zweden. Het leek ons een geweldig plan om maandag op dinsdag wakker te blijven aangezien we zo vroeg met de trein zouden gaan. Een strak plan zou ik het niet echt willen noemen achteraf gezien, maar tijdens de drie dagen Zweden heb ik er vrij weinig last van gehad plus, het was wel leuk om voor de verandering een keer op een maandag naar de kroeg te gaan. In totaal zou de reis ongeveer zes uur duren. Eerst van Lillehammer naar Oslo om vervolgens van Oslo naar Göteborg te gaan. Rond 10 uur kwamen we dan eindelijk aan in Zweden!

Als je denkt dat je daar op het station even snel naar het toilet kunt, dan heb je het mis. Je moet via je telefoon naar een website gaan, daar een code invullen die op de deur van het toilet staat, vervolgens je credit card gegevens achterlaten om de 10 SEK te kunnen betalen en uiteindelijk krijg je dan een code die je moet intikken om de deur te openen. En zelfs als je dat allemaal gedaan hebt kan het nog fout gaan. Het leek net alsof er een soort alarm afging, mja ik had zoiets nog nooit moeten doen dus ik dacht het zal allemaal wel. Blijkbaar betekende het alarm dat de deur niet op slot zat, want toen ik net m’n handen aan het wassen was opende een jongen de deur. Lekker ongemakkelijk weer! Vervolgens zei hij wat in het Zweeds, wat ik natuurlijk niet begreep, dus dat maakte het er niet veel beter op… Maaaar, naast dit leuke momentje (ugh), ging alles nog voorspoedig en was ik helemaal blij!

Toen was het tijd voor een lekker ontbijtje, jeej! Hierna hebben we wat rondgestruind door de stad en zijn we rond 15:00 naar ons couchsurfing adres gegaan. Wij hadden allebei nog niet eerder een slaapplek gefixt via couchsurfing, dus dat opzich was al heel grappig om te doen! Dit keer was het letterlijk couchsurfing, want we sliepen op de bank. Onze host en haar roomies waren heel gastvrij en we mochten eigenlijk overal wel gebruik van maken (de keuken, alle kruiden, het brood enz enz). Ze was zelf een beetje grieperig dus we hebben haar niet zo heel veel gezien en ze kon ook niet echt met ons mee om de gids uit te hangen. Mja, ship happens! ‘S avonds hebben we nog een saunaatje gepakt, we kwamen weliswaar 20 minuten te laat aan omdat we het gebouw niet konden vinden, en toen was het tijd om te pitten.

De volgende dag hadden we vrij vol gestampt: Eerst een bezoekje aan het Palm House, vervolgens lunchen bij een leuk vegan restaurantje (de broccoli-bloemkool soep was goddelijk) en daarna zijn we nog met de ferry naar één van de eilandjes rondom Göteborg gegaan. Op de terugweg van het eiland naar de stad konden wij natuurlijk de juiste haven niet meer vinden (er zijn er namelijk een stuk of drie), waardoor we serieus over het halve eiland gelopen zijn. Na een uur lopen was ik er zooo klaar mee en wilde ik gewoon zitten en niks doen. Om de dag nog voller te maken, hadden we besloten om in de avond naar Yaki-Da te gaan (dit is schijnbaar een kroeg/restaurant/nachtclub waar veel internationale studenten komen). Op woensdagen hebben ze daar ‘Smash’. Dan kan je ping pong spelen, gratis pizza krijgen en zijn tot 23:00 de drankjes voor de helft van de prijs. Echt heel chil!! Om 23:00 ging de nachtclub open, maar echt zin om nog uit te gaan had ik niet.

Toen was het alweer de laatste dag in Göteborg. We konden uitslapen en gingen uiteindelijk rond 11:00 de deur uit. Als eerste haalden we broodjes voor ons ontbijt bij st. Agnus. Hier hebben ze veel vegan opties en maken ze o.a. ook een vegan Semla (dit is een Zweedse zoetigheid). Jammer genoeg was het helemaal vol toen we daar aankwamen, dus hebben we de broodjes onderweg naar het kunstmuseum maar opgegeten. Het kunstmuseum bestond uit zes verdiepingen. Normaal gesproken ben ik zo in een uur door een museum heen, maar dit keer vond ik het allemaal wel interessant en waren we zo twee uur verder. Tijd om naar een thrift store te gaan! Leuk om ff een kijkje in te nemen, maar ze hadden wat mij betreft niet echt wat bijzonders met de ‘wauw’ factor. Om 17:55 hadden we de trein terug naar Noorwegen en zaten de drie dagen er alweer op.


Time flies when you’re having fun!

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!